Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

I

Stakeholders: Media

MEDIA STAKEHOLDERS SERVE INTERVENING PUBLICS

Media relations is a busy highway with traffic traveling in both directions between
journalists and public relations practitioners, and the rules of the road are observed
as courtesies rather than enforceable regulations. In one direction, journalists ask
practitioners for help in gathering information for news stories or verifying details.
In the other, practitioners distribute news announcements to the media or ask jour-
nalists to consider story ideas for publication.

The traffic generally moves smoothly at high speed, though collisions occur
when drivers don’t know the rules or don’t care to follow them. For practitioners,
the rules include conventions like the use of Associated Press style in news re-
leases, courtesies like returning phone calls promptly, and an absolute rejection of
falsehoods and deception.

Reporters and editors are seldom the ultimate target of public relations pro-
gramming. Instead, gatekeepers who work in broadcasting and publishing repre-
sent an intervening public, controlling the flow and presentation of information to
readers, listeners, and viewers. Ultimately, public relations programs aim to reach
consumers, regulators, government officials, activists, and others whose opinions
and actions will affect the practitioner’s organization.

PURPOSES OF MEDIA RELATIONS

Reaching target publics through news media exposure is a common practice in
public relations for at least six reasons:

88 EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA
9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management
Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

Stakeholders: Media 89

* Efficiency: Mass media, such as Web sites, daily newspapers, and televi-
sion, reach individuals by the hundreds of thousands or even millions with
unsurpassed speed.

* Credibility: Individuals often believe that information in reputable media,
such as the New York Times or CBS-TV’s “60 Minutes,” is more trustworthy
than the same information presented by an organization.

* Targeting: Individuals who read or watch certain kinds of media or pro-
gramming may have predictable interests or habits, enabling the practitioner
to tailor messages with greater precision and mutual benefit.

» Agenda setting: Media attention often determines which topics come up in
general conversation, and a practitioner may want to get people talking
about a specific subject.

* Economy: Messages that appear in the news media involve comparatively
low costs for the practitioner’s organization.

* Time shifting: Print media, in particular, allow individuals to pick their own
best time and place to digest information. The same is true, to a lesser extent,
for Web sites, CDs, and DVDs.

THE SELF-INTERESTS OF THE MEDIA

Reporters and editors care little about the reasons that lead practitioners to favor
news media for distributing information. Instead, journalists focus on satisfying
their audiences’ need for news and preferences in entertainment. If public relations
materials help a news organization do its job well, journalists are happy to use
them. Materials that contain no news or useful information are tossed.

In developing strategies and key messages to reach the ultimate target public,
practitioners usually give painstaking thought to the target’s self-interest and to cir-
cumstances that will make it easy for a target public to follow through with whatever
action is desired. Yet, practitioners often neglect the self-interests of the intervening
public—the editors and reporters—as well as the mission of a news organization.

At a personal level, journalists want many of the same things practitioners
want—good income, increasing responsibility, stability with a respected em-
ployer. In journalism, these rewards depend on gaining the respect of peers, career
advancement, challenging assignments, and recognition.

Reporters rate themselves and others according to the importance of assign-
ments they handle, number and quality of the stories they get published or broad-
cast, and prominence given their stories in the news product (front page, above the
fold, top of the newscast, and so on).

TIME PRESSURES IN MEDIA RELATIONS

To do their jobs well on a daily basis, most reporters must focus on choosing a
story idea or chasing one down, gathering information efficiently, finding a

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

90 Chapter 5

strong news peg, and writing a vivid and compelling account. They must do it
quickly, never falling behind the competition and beating it if possible, and they
must meet the deadline of their publication or newscast. Before handing in a
news story, a reporter needs time to check it to make sure that it’s fair, accurate,
and reasonably complete.

Considering these time pressures, no one should be surprised that journalists
prefer to deal with a practitioner who has earned their trust by providing informa-
tion that’s never misleading, earned their appreciation by providing it quickly, and
earned their respect by packaging it in formats that are easy to digest and use. Ac-
commodating the self-interests of intervening publics serves the self-interest of
the practitioner’s organization.

ELECTRONIC MEDIA RELATIONS

The Internet gives a media relations practitioner a number of tools to use in helping
reporters do their jobs faster and better. Almost all organizations—big and
small—maintain Web sites, and on the home page of these Web sites is a hypertext
link to what is often called the press center or news bureau. A prominent and easy-
to-find link will get more use.

Journalists often visit an organization’s Web site, looking for information they
need, before placing a phone call to a media relations manager. Because it’s avail-
able around the clock and throughout the week, reporters can get details they need
whenever they want them.

A Web site’s news bureau usually contains recent news releases and archives of
old ones. An elementary news bureau also should list the names, phone numbers,
and e-mail addresses of the media relations staff.

Better Web sites contain much more. The news bureau page should offer links to:

* Fact sheets.

* Organizational history.

* Executive biographies.

* High-resolution photos of leaders, products, and operations.
* Reproducible charts and graphs.

* Annual and quarterly reports.

» Electronic news Kkits.

* Executive speeches.

+ Significant dates in the organization’s past.

* A calendar of major upcoming events.

Some Web sites include audio files for radio actualities, video clips of products
in use, PowerPoint presentations, and spreadsheets for financial information.

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

Stakeholders: Media 91
UP TO DATE AND EASY TO USE

To protect reporters from using out-of-date information, mediarelations sites need
regular attention from practitioners to keep facts, figures, and faces current. Items
like biographies and fact sheets should indicate when their most recent update oc-
curred, reassuring journalists that the information is fresh.

Because these pages for the news media should load quickly into an Internet
browser, they should look spare, clean, and uncomplicated, placing a premium
on ease of navigation. A search function can make a Web site easier to use, but
it’s not a substitute for careful planning in creating and positioning hypertext
navigation links.

The news bureau pages should avoid files that load slowly or that are difficult or
slow to print through office printers. Some portable-document-format (PDF) files,
though preserving the appearance of the original paper document, often are slower
in loading, reading, and printing.

The Internet also gives media relations practitioners the opportunity to main-
tain relationships with reporters through e-mail, but it’s a mixed blessing. E-mail
has been abused by marketing spammers and lazy public relations practitioners so
that reporters may not bother to read your e-mail unless they know you, trust you,
and sense news potential in the subject line of your message. The subject line’s
purpose is similar to that of a headline—to get attention and convey the essence of
a message.

Reporters say that they’re unlikely to open an e-mail with attachments because
it carries the risk of a computer virus infection.

Research sponsored by the Institute for Public Relations (IPR) found that prac-
titioners and reporters alike said in 2001 that the Internet has led to improvements
in news reporting and the practice of media relations.

“Journalists believe the Internet has made their jobs easier and improved the
quality of their work,” according to IPR’s Magic Communication Machine report.
“Journalists now rate e-mail equal to the telephone as the preferred medium for in-
terviewing news sources. And, journalists report they regularly use the Internet
when gathering information for news stories.”

NO SUBSTITUTE FOR HUMAN CONTACT

Despite the efficiency offered by the Internet, reporters and practitioners point
out that it’s no substitute for a trusting relationship. Web sites make facts and fig-
ures easily accessible, but tracking down nonroutine details still requires human
contact. To make stories come alive, journalists need to quote what people—not
documents—say, and media relations managers set up the interviews that add
depth and humanity to news. Reporters and practitioners need each other.

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



A1l rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates.
under U.S. or applicable copyright law.

92 Chapter 5

Bobbie Battista, formerly host of CNN’s Talk Back cable program and now a
media relations consultant, offered this advice: “Establish a relationship with one
reporter at each station or publication. Over time, if you always are honest and
straight, rapport will become trust.”

ADDITIONAL READINGS

Jones, Clarence. (2001). Winning with the news media. Tampa, FL: Video Consultants Inc.

Kent, Michael L., & Maureen Taylor. (Spring 2003). Maximizing media relations: A Web
site checklist. Rhinebeck, NY: Public Relations Quarterly.

Wade, John. (1992). Dealing effectively with the media. Menlo Park, CA: Crisp Publications.

Wright, Donald K. (2001). The magic communication machine: Examining the Internet’s
impact on public relations, journalism, and the public. Gainesville, FL: Institute for
Public Relations.

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

Stakeholders: Media 93

CASE 16. MEDIA INTEREST IN TRANSPLANT DRAMA
STOKES ANXIETY IN HEALTH CARE PROFESSIONALS

Jesica Santillan spent most of her childhood in Arroyo Hondo, a sun-baked Mexi-
can village of 400 people surrounded by fields of sugarcane. Located halfway be-
tween the Jalisco state capital of Guadalajara and Puerto Vallarta on the Pacific
Coast, the village has one paved road and little else in community resources. Ar-
royo Hondo families have a hard life. Many depend on work in cane fields or the
local sugar mill, and individuals often earn less than $10 for a 12-hour day.

Jesica’s parents, Melecio and Magdalena, learned early that their daughter suf-
fered from restrictive cardiomyopathy, a condition involving heart muscle stiff-
ness that also affects breathing. No cure for the disease exists, and about 70% of
those who develop it die within 5 years of the onset of symptoms. In most cases,
the only satisfactory solution is a heart transplant.

The Santillans could not arrange transplant surgery for Jesica in Mexico. Desper-
ate and determined, the parents took their 13-year-old daughter to the United States
illegally in 1999 and made their way to North Carolina, where relatives were living.

The family moved into a mobile home in a rural county northeast of Raleigh and
began investigating what they would have to do to get Jesica’s life-threatening
condition corrected. Knowing medical care for Jesica would be far beyond their
means (some estimates put the figure at a half-million dollars), the family solicited
donations from friends and neighbors, while churches and civic groups put con-
tainers in local shops to collect contributions.

During the 2002 holidays, Jesica Santillan posed with her mother, younger sister and
brother for a family photo. (Photo by Mack Mahoney.)

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

94 Chapter 5

Now Near Duke

The Santillans’ new Carolina home was only an hour’s drive from the Durham
campus of Duke University Medical Center, one of the preeminent health care or-
ganizations in the United States.

Year after year, U.S. News & World Report ranked Duke among the nation’s top
hospitals. Separately, Duke specialties such as heart, pulmonary, and pediatrics
also earned high rankings on the U.S. News lists. The Discovery Channel ran a doc-
umentary series, called “Hospital,” on the lives of patients and caregivers at Duke
Hospital, and TIME magazine published a cover story on a day in the life of Duke.
CBS-TV’s “60 Minutes” program profiled a Duke oncologist in 2002. By most ac-
counts, the institution’s public relations efforts were highly successful.

In 1998, TIME
magazine focused
on Duke University
Hospital in a
special edition on
healthcare in
America.

The medical center is proud of its reputation—justifiably so. Describing its ap-
proach to medicine, Duke says that “patients can count on receiving high-quality
healthcare thatis delivered with empathy and compassion. The medical ieadership
that has earned Duke such renown is the result of an innovative approach that
stresses multidisciplinary collaboration and a close ‘bench-to-bedside’ relation-
ship between clinical care and research that gives our patients access to the very
latest treatments.”

For Jesica, her parents, and friends in North Carolina and Arroyo Hondo, Duke
Hospital represented her best chance at life. They were full of hope.

Mack Mahoney Aids Santillan Family

One of Jesica’s new friends was Mack Mahoney, a Carolina homebuilder who’d
seen her story in a local newspaper. Inspired by her struggle for survival, he orga-

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

Stakeholders: Media 95

nized efforts to raise funds for a transplant operation. Fluent in Spanish, Mr.
Mahoney also assisted Jesica’s parents, whose conversational English was lim-
ited, in their discussions with the health care professionals at Duke. Subsequently,
he received medical power of attorney to participate in the Santillans’ health care
decisions.

As Jesica’s case attracted the attention of major news outlets in Raleigh and
Durham, Mr. Mahoney persuaded one of North Carolina’s U.S. senators to help
shield the family from deportation while they waited for organs that would be suit-
able for transplant. The operation, surgeons had decided, would require a set of
lungs as well as a heart.

Finding compatible organs for a heart-lung transplant is a long shot. To
match an organ donor and recipient, health agencies consider their physical
size, blood type, the expected time in transit for the organs, and the recipient’s
position on the national waiting list. Atany time, the national list of individuals
awaiting this combination may include 200 names, but the number of
heart-lung transplant operations performed in the United States in a single year
might not exceed 30.

The United Network for Organ Sharing administers the nation’s organ procure-
ment and transplantation network, collecting and sharing information on organ
need and availability. The network includes regional organizations that enlist do-
nors and monitor availability.

The Discovery Channel ran a 13-part documentary series on the lives of the patients
and caregivers at Duke University Hospital.

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management .

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

96 Chapter 5

Transplant Surgery Scheduled

On Friday, February 7, 2003, a Duke surgeon learned from the network that a heart
and lungs were available from the New England Organ Bank. He reserved them for
Jesica, now 17, who was expected to live only 6 more months with her own heart.
A Duke surgical team flew to Boston to remove the organs and hurry them back to
Durham. (Heart and lungs ordinarily must be implanted no more than 8 hours after
removal.)

Meanwhile, Jesica’s surgeon timed his procedures so that he would complete
the removal of her organs at about the same time that the donor’s heart and lungs
arrived at Duke. The coordination itself was successful, but routine tests per-
formed near the end of the surgery disclosed a tragic error. Although the transplant
network and Duke both had procedures to ensure blood group compatibility be-
tween donor and recipient even before surgery could be scheduled, the safeguards
had failed somehow.

The donor’s blood group was A, and Jesica’s was O. People with blood group
O, the most common group in the U.S. population, are universal donors; they can
give blood to other groups. However, people in blood group O can safely receive
blood or organs only from people in group O.

The operating team finished its work, and the surgeon went immediately to
Jesica’s parents to tell them of the mistake and its implications. Her body’s im-
mune response would attack the incompatible organs as it would an infection, and
her only hope of survival would be a second heart-lung transplant using organs
from a group O donor. Duke notified the United Network for Organ Sharing that
Jesica urgently needed another set of organs.

Media Kept in the Dark

Meanwhile, the family, physicians, and hospital’s public relations staff agreed pri-
vately that, until more was known about what went wrong, the media would be
given only basic reports on her condition. The organ mismatch would remain con-
fidential as the search for a new donor was pressed.

In the days immediately after the operation, the director of the medical center’s
news office told reporters: “She is rejecting the organs that were transplanted into
her.” Nothing was said about the error.

Hour by hour, the Santillans and Mr. Mahoney grew more fearful that the girl
would die before the transplant network could find a donor in blood group O, and
they apparently came to believe that a directed donation—where the family of a
dying patient would choose Jesica to receive the organs—was the quickest and
best solution. To reach as many potential donor families as possible, a broad public
appeal in the media would be needed.

While impatience was agitating those closest to Jesica, Duke’s reticence stirred
suspicion in news reporters from Raleigh and Durham. Five days after the surgery,

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

Stakeholders: Media 97

some reporters heard privately from Mack Mahoney that the transplanted organs
came from a donor with a different blood type, but the media held back those de-
tails, apparently unable to verify them.

The director of the medical center’s news office told the media: “It’s far too
early to have definitive answers regarding this case. Any comments now would be
speculative. Nevertheless, this patient’s sequence of care is under careful review.”

News of Error Breaks

Then, Mr. Mahoney openly discussed the organ mismatch on Friday, February 14,
after waiting a week for Duke to get results using the transplant network. The first
media report of the error appeared the same day. A day later, Duke doggedly dodged
the dark truth when reporters asked if the family’s version of events was true.

The associate director of the medical center’s news office told reporters: “Duke
Hospital is continuing a careful review of the sequence of care that she received.
That’s the only information I have for you. This is all I can say. At this point, our
priority is to help Jesica and her family through this difficult situation. We hope a
suitable donor can be found.”

While Duke remained tight-lipped, the family’s account of the surgery gained
the attention of national news organizations and received heavy coverage in North
Carolina. :

Late on Monday, February 17—10 days after the surgery—Duke acknowledged
the mismatch in a public statement given to the media and posted on the medical cen-
ter’s Web site under the headline “Duke University Hospital Implements Additional
Transplantation Safeguards.” Quoting the hospital chief executive officer, the state-
ment said, “This was a tragic error, and we accept responsibility for our part.”

The New England Organ Bank said its records showed Duke was told the do-
nor’s blood group at several points in the procurement process, and the informa-
tion also accompanied the organs on the trip to Durham. Duke did not dispute the
statement.

On Tuesday, the organ mismatch story got coverage throughout the day on
CNN Headline News and Fox News Channel, as well as on cable’s news/talk pro-
grams. The New York Times was preparing a front-page article for the following
day. The Associated Press, Reuters, BBC, and other worldwide news organiza-
tions carried reports.

A Second Donor Is Found

Despite the long odds against finding a compatible set of organs for a second oper-
ation, the transplant network told Duke near midnight Wednesday that a donor had
been identified. Surgery began at 6 a.m. Thursday and finished at 10:15 a.m. At
first, Jesica appeared to tolerate the second operation well, but the initial outlook
dimmed quickly. She was pronounced dead on Saturday, February 22.

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

98 Chapter 5

Seventeen days after Jesica’s death, the chief executive officer of the Duke Uni-
versity Health System sent a memo to the health care staff offering his perspective
on the tragic error and suggesting what the institution might learn from subsequent
events and the attention they received in the media. The CEO, a physician named
Ralph Snyderman who also served as Duke’s chancellor for health affairs, said the
case involved three central issues:

* Medical questions about mistakes and how to prevent them.

» Ethical questions about transplants and end-of-life decisions.

+ Communications questions about a patient’s privacy rights, needs of the pa-
tient’s family, and the public’s right to know.

“Some have asked, why didn’t Duke announce the blood-typing mistake imme-
diately after the first transplant and launch a public appeal for compatible organs?”
he wrote on March 11. “One reason is that Jesica’s family initially asked us not to.
Another reason is that it would not have been appropriate for us to initiate public-
ity. The organ procurement system used by all hospitals was designed to allocate
organs on a fair and equitable basis while considering the degree of need.”

A “60 Minutes” Interview

As Duke employees were digesting the memo, Dr. Snyderman and Jesica’s sur-
geon, Dr. James Jaggers, were sitting for videotaped interviews with CBS-TV’s
“60 Minutes.” In a segment that aired March 16, the two physicians and others at
Duke recounted the fateful steps that led to the failed transplant.

‘When journalists in Durham and Raleigh learned that “60 Minutes™ was inter-
viewing Duke’s top medical officer, some suggested that the medical center was
continuing to stiff-arm them. Durham’s Herald-Sun noted that Dr. Snyderman
“still hasn’t responded to repeated requests by The Herald-Sun for an on-the-re-
cord interview about the tragedy,” but the CEO and Jesica’s surgeon “have granted
interviews to CBS ‘60 Minutes’ reporter Ed Bradley.”

On the day after the “60 Minutes” broadcast, the medical center’s Web site of-
fered this explanation for Duke’s decision to welcome the CBS crew: “Because of
the widespread publicity regarding this patient, Duke University Hospital felt it
important to address some of the complex issues in a nationwide forum. We agreed
to participate in a ‘60 Minutes’ story because they offered to address thiseventina
fair and comprehensive manner.”

Acknowledging Mistakes

Dr. Snyderman wrote a reflective op-ed column, published under the headline
“Owning Up to Mistakes in Medicine,” that appeared April 26, 2003, in the News
& Observer of Raleigh.

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



A1l rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates.
under U.S. or applicable copyright law.

Stakeholders: Media 99

“In order to prevent mistakes, one needs a culture of safety and an openness to
identify risks freely,” he wrote. “If mistakes or near misses occur, healthcare work-
ers must own up to them promptly and honestly so they can be addressed and cor-
rected. But doing this is extremely difficult because the current environment for
litigation encourages professionals to do otherwise.”

He mentioned, approvingly, proposed federal legislation that would create a
system for voluntary, confidential, nonpunitive error reporting to encourage anal-
ysis of mistakes and improvement of patient safety.

“We believe that disclosure of errors in an atmosphere that focuses on solu-
tions, not blame, will make healthcare safer for everyone,” he wrote.

Vg

QUESTIONS FOR REFLECTION

. What’s meant by a “bench-to-bedside” relationship?

. What reasons might explain Duke University Hospital’s initial decision to

provide the news media with reports only on Jesica’s condition?

3. The Santillan family and friends decided to pursue a broad public appeal for
a second set of organs for transplant. What strategy and tactics would you
have recommended?

4. Duke’s chancellor for health affairs said the case involved questions con-

cerning a patient’s privacy rights, needs of the patient’s family, and the pub-

lic’s right to know. How would you balance these three?

[\

Information for this case was drawn from the following: the Duke University Medical Center Web sites
at http://news.mc.duke.edu/mediakits/detail. php?id=6498 and http://www.dukehealth.org/news/de-
fault.asp; Avery, S., & Martinez, A. (25 February 2003), “Duke caught in PR quagmire,” The News &
Observer, p. Al; Cheng, V. (19 February 2003), “Duke’s image takes a blow,” The News & Observer, p.
A9; Draper, M. (13 February 2003), “Girl’s miracle fleeting,” The News & Observer, p. Al; (30 May
2003), “Duke’s amazing PR coup continues,” The Herald-Sun, p. B1; Eisley, M. (16 February 2003),
“Mistake alleged in blood match,” The News & Observer, p. B1; Fass, A. (9 June 2003), “Duking it out,”
Forbes, p. 134; Grady, D. (19 February 2003), “Donor mix-up leaves girl, 17, fighting for life,” The New
York Times, p. Al; Kirkpatrick, C. (18 June 2003), “Duke Hospital admits to botching transplant,” The
Herald-Sun, p. Al; Snyderman, R. (26 April 2003), “Owning up to mistakes in medicine,” The News &
Observer, p. A19; and Weissert, W. (7 March 2003), “Mexican village was ready, but Jesica’s funeral not
to be,” The Herald-Sun, p. A10.

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

100 Chapter 5

CASE 17. PHONY NEWS RELEASE LEADS TO LOSSES
FOR INVESTORS AND A PRISON TERM FOR FORMER
COLLEGE STUDENT

The evening shift at Internet Wire in Los Angeles gave routine handling to a re-
quest from Porter and Smith PR for distribution of an Emulex Corporation news
release. The e-mail message from Ross Porter, with release attached, asked for dis-
tribution the following day, Friday, August 25, 2000, at 9:30 a.m. EDT.

Porter’s e-mail message used jargon, such as “please bill me as the first release
out of the 10 pack,” that was familiar to Internet Wire staffers and led them to ac-
ceptits authenticity. Accordingly, they prepared the release for transmission to the
thousands of news organizations and financial analysts reached by Internet Wire.

Teed Up for Trouble

Although the distribution request itself appeared routine, the content of the news
release was anything but. It announced that:

* Emulex was revising downward the earnings figures issued earlier in the
month.

» The SEC was investigating the company’s accounting practices.

« Paul Folino, the Emulex chief executive officer, was leaving.

As predetermined, Internet Wire dispatched the release as stock markets in
New York City were opening Friday, and it was soon picked up and passed along
by reputable financial news outlets such as Bloomberg News and the CNBC televi-
sion channel. The price of Emulex common shares, which had closed the previous
day at $113.06 on the Nasdaq Stock Market, began slipping, slowly at first and
then with gathering speed after Bloomberg published its first headline at 10:13
a.m. EDT. Soon, the news was mentioned on CNBC, Dow Jones News Service, the
CBS Marketwatch Web site, and others.

Back at Emulex headquarters in Costa Mesa, California, executives had begun
arriving for work about 7 a.m. PDT and were stunned by the plunging share price.
The company’s recent financial results had been exceptional, and its outlook was
promising.

Emulex described itself in 2000 as “the world’s largest supplier of fibre channel
host adapters,” devices used by equipment makers such as Hewlett-Packard and
IBM in networking applications. In an earnings news release issued August 3,
Emulex had trumpeted record levels of revenues and earnings for the company’s
most recent quarter and reported revenues of $140 million and net income of $33
million for fiscal year 2000, which ended July 2. Emulex CEO Paul Folino indi-
cated that Emulex was well-positioned to benefit from growth.

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

Stakeholders: Media 101

Trading Halted

Like others at the company, Mr. Folino was shocked to hear about the stock’s nose-
dive when he walked into his office shortly after 7 a.m. Friday and began trying to
figure out what could account for it. He soon heard about the news release on
Internet Wire and realized that the company was the victim of a cruel hoax.
Promptly, he asked authorities at Nasdaq to halt trading in Emulex and protect in-
vestors from further effects of the fraud.

In the 16 minutes before Nasdaq suspended Emulex trades at 10:29 a.m. EDT,
the price of a common share had plunged from $103.94 to a bottom of $43. Inves-
tors who sold shares that morning lost almost $1 10 million and had little hope of
recovering it.

Once trading was suspended, Mr. Folino and others went to work on a news re-
lease explaining what had happened and refuting the claims contained in the false
release. The rebuttal circulated widely across the Internet and financial news
wires, and Nasdaq reopened trading at 1:30 p.m. EDT. By the end of the day, the
stock had climbed to $105.75 a share.

Although the stock snapped back quickly, questions lingered about the perfor-
mance of financial news organizations and their rush to publish without independ-
ent verification. At Bloomberg News, an editor said that standard practice calls for
a reporter to check with a company before writing a story, but the protocol was
skipped in this instance. A Dow Jones New Service editor said that his organiza-
tion trusts the verification process of electronic-release distribution services, such
as Business Wire and PR Newswire, and had received assurances that Internet
Wire used a similar procedure.

From the moment the fraud was discovered, Emulex management had won-
dered who the culprit was and why he or she had done it. Authorities quickly deter-
mined that Ross Porter, author of the e-mail that conveyed the false release to
Internet Wire, was fictitious, as was the Porter and Smith PR firm. They suspected
that someone with inside knowledge of Internet Wire had concocted the hoax to
drive down the price of Emulex shares. A drop in price could benefit an investor
who had sold Emulex short.

Short Sellers Expect Bad News to Be Good

In investing, most people expect to benefit when good news causes a company’s
stock price to rise. However, some investors—short sellers—benefit when bad
news causes a stock to drop in price. Here’s how.

A short seller anticipates, presumably for good reasons, that the price of a cer-
tain stock is too high and will fall below current levels. Using a brokerage firm’s
services, he or she borrows shares from a stockowner and seils them to other inves-
tors at the current price. The short seller expects to purchase shares after the price
has fallen, replace the borrowed shares, and pocket the difference between the cur-
rent and future (presumably lower) price.

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

102 Chapter 5§

The practice involves the risk of losing money—potentially a lot of money—if
the share price goes up instead of down and the short seller must purchase pricier
shares to replace the ones that he or she borrowed and sold.

Investigators Get a Lead

To solve the Emulex mystery, law enforcement authorities began looking for
someone who knew Internet Wire’s operating procedures and also had been in-
volved in trading Emulex shares. They asked if any employees had recently quit
the public relations wire service and were told that Mark Simeon Jakob, a
23-year-old man from El Segundo, California, had left on good terms about a week
earlier. From separate sources, they learned that Mr. Jakob had been involved in
short selling 3,000 Emulex shares on August 17 and 18, expecting the price to drop
below $81 a share.

Mr. Jakob had studied during the summer at E1 Camino College in Torrance, a
2-year institution not far from his home. Soon after classes ended, he quit his
Internet Wire job and went on vacation, registering Wednesday, August 23, at the
Luxor Resort & Casino in Las Vegas for a 3-day stay.

The Luxor is a gambling palace that envelops guests in opulence and fantasy. A
10-story sphinx, taller than Egypt’s original, towers above the entrance. The hotel
itself, a 350-foot-high pyramid encased in glass the color of onyx, shoots the
brightest beam of light on the planet skyward from its pinnacle, and the casino
floor below covers almost three acres.

While Mr. Jakob was enjoying what the hotel describes as “accommodations
and amenities worthy of Queen Nefertiti herself,” Emulex began trading above
$100 per share, far more than the $81 price that prevailed when Mr. Jakob bor-
rowed 3,000 shares. On Thursday, the young man’s brokerage firm issued a
$20,000 margin call, requiring him to place that amount of cash into his account to
partially cover the increased value of the shares he had borrowed and sold but not
yet replaced. With Emulex trading above $113 per share, Mr. Jakob faced a poten-
tial loss of $97,000 on his short sale if the stock did not come down.

After receiving the margin call, he flew back to Los Angeles and drove to the
Library Media Technology Center at El Camino College, though he was no longer
a student there. He used the library’s computers to draft the fake Emulex news re-
lease and open a Yahoo! e-mail account under the name of the fictitious Porter and
Smith PR agency. As Ross Porter, he sent the damaging release to Internet Wire,
climbed into his car, and drove back to Las Vegas.

Timing Is Everything

At Internet Wire, the staff accepted “Porter’s” apparent authority and assumed the
release had been verified. Using normal procedures, they readied it for distribu-

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

Stakeholders: Media 103

tion. Internet Wire had been incorporated in 1999, evolving from a similar service
started 5 years earlier. It has emphasized its pricing advantage in competing with
the established giants of the electronic-release distribution business, PR Newswire
and Business Wire. All three services offer publicly held companies a convenient
and dependable mechanism for providing timely and fair disclosure of important
news, as required by the SEC.

‘When a company plans to announce news that might affect an investor’s decision
on buying or selling its stock, it often provides the release to a service such as
Internet Wire a few hours in advance, with instructions to distribute it when notified
or, alternatively, at a specific time. Companies often prefer to issue major news out-
side regular trading hours of the major stock exchanges to give investors time to di-
gest it before acting, sending it either after the market closes for the day or well
before it opens in the morning. The Nasdaq Stock Market and New York Stock Ex-
change, for example, both are open from 9:30 a.m. to 4 p.m. on weekdays.

On Friday morning after the fake Emulex release went out, Mr. Jakob checked
financial news sites on the Internet and saw that his plot was succeeding. His re-
lease had been used by major news services like CNBC, and the price of Emulex
stock was slipping. Using his online brokerage account, he covered his short sales
by purchasing 3,000 shares at about $62 per share to replace those he borrowed
when the price was around $81. Far from facing a $97,000 loss, he made a profit of
about $54,000.

When the price continued downward, Mr. Jakob purchased another 3,500
shares of Emulex for an average near $52, expecting the price would climb again
when the hoax was discovered—as it did. He sold these additional shares on Mon-
day at a profit exceeding $186,000.

An Arrest Is Made

An investigation by the FBI, SEC, and U.S. Attorney’s office identified Mr. Jakob
in amatter of days, and he was arrested on Thursday, August 31. He pleaded guilty
4 months later to two counts of securities fraud and one count of wire fraud and
was sentenced in August 2001 to 44 months in federal prison.

The day before Mr. Jakob’s arrest, the New York Times scolded Internet Wire,
the financial news media, Emulex, and the Nasdaq in an editorial headlined “Ca-
veat Investors.”

“Internet Wire has called the perpetrator a ‘very sophisticated criminal.’ But in
truth, the low-cost service and several reputable media organizations dropped the
ball; this criminal could have been thwarted with a single phone call. Emulex and
the Nasdaq can also be faulted for not reacting more quickly to events. Surely in
this day and age investors should not lose billions to fraud simply because Califor-
nia is in a different time zone.”

In 2003, Internet Wire changed its name to Market Wire.

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



A1l rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates.
under U.S. or applicable copyright law.

104 Chapter 5
P
QUESTIONS FOR REFLECTION

1. Internet Wire faced the challenge of restoring customer trust in its distribu-
tion services. What steps would you recommend to rebuild confidence?

2. Though Emulex was an innocent victim of this fraud, were there any precau-
tions that the company might have adopted to prevent or minimize this situa-
tion?

3. The Dow Jones News Service said that it has relied on the verification proce-
dures of distribution companies like PR Newswire and Internet Wire to con-
firm the authenticity of new releases. Do you agree that news organizations
have no obligation to check further?

4. What changes would you make in Internet Wire’s operations?

Information for this case was drawn from the following: the Emulex Web site at http:/
www.emulex.com/corp/index.html; Market Wire Web site at http://www.marketwire.com/mw/
corp_co_overview; (30 August 2000), “Caveat investors,” The New York Times, p. A22; (8 August
2001 ), “Defendant in Emulex hoax sentenced,” U.S. Securities and Exchange Commission news re-
iease; (11 September 2000), “Emulex’s swift IR limits bogus release damage,” Investor Relations Busi-
ness, p. 1; Ewing, T., Rose, M., Rundle, R., & Fields, G. (1 September 2000), “E-mail trail leads to
Emulex hoax suspect,” The Wall Street Journal, p. C1; Ewing, T., Waldman, P.,, & Rose, M. (28 August
2000), “Bogus report sends Emulex on a wild ride,” The Wall Street Journal, p. C1; Gentile, G. (1 Sep-
tember 2000), “Portrait of a criminal,” The Associated Press; Glassman, J. (30 August 2000), “Stock
hoax should affirm faith in markets,” The Wall Street Journal, p. A26; (1 August 2001), “Hoaxer is sen-
tenced to 44 months in jail in Emulex Corp. case,” The Wall Street Journal, p. A4; Mrozek, T. (6 August
2001), “Man who perpetrated $110 million fraud against Emulex stockholders sentenced to nearly four
years in prison,” U.S. Department of Justice news release; and (31 August 2000), “Stock hoax suspect
had motive,” Wired News, http://www.wired.com.

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

Stakeholders: Media 105

CASE 18. SHEIK’S LEISURE RESORT PROJECT
GETS ROYAL TREATMENT

Sophie Rhys-Jones had been working in public relations for 14 years when she and
fellow practitioner, Murray Harkin, began talking seriously about combining re-
sources to set up a new agency. The two were the same age, 32, possessed youthful
energy and good looks, and had a lot of professional experience in common. Both
had served broadcast clients and first met when Murray was promoting a program
for the British Broadcasting Corporation.

Early in her career, Sophie handled publicity for Capital Radio. Later, she joined
Macmillan Cancer Relief to work on fund-raising events and then went to
MacLaurin Group public relations soon after it was founded in 1993. At MacLaurin,
her clients included Britt Allcroft Group film productions, Chrysalis Group broad-
cast properties, Red Rooster Film, and radio entertainer Chris Tarrant.

Murray’s career in public relations and marketing had begun at about the same
time. First, he worked on consumer and business-to-business accounts with Roger
Haywood, a reputation management expert and author of books on public rela-
tions. Subsequently, Murray joined Shandwick International’s Rogers & Cowan
unit, which specialized in entertainment industry clients, and then served for 3
years as a group managing director at The Entertainment Partnership.

RJH Public Relations Formed

For Sophie and Murray, the appeal of running their own shop and capitalizing on
what they’d learned while producing profits for others was irresistible. In
early1997, the pair formed RJH Public Relations with Sophie as chairman and
Murray as managing director. They opened their first office in London’s West
Kensington neighborhood.

In a short time, they had built up a respectable client list that included MG
Rover Group autos, Thomas Goode china and crystal, Boodle & Dunthorne jewel-
ers, Sotogrande’s Almenara Golf-Hotel on Spain’s Mediterranean coast, and the
Banyan Tree Seychelles resort. For RTH Public Relations, the barometer of suc-
cess was rising, and business was good enough to move their London offices to a
tony Mayfair address.

Sophie earned the admiration of some Britons and the envy of others when, 2
years after opening the agency, she wed Prince Edward, third son of Britain’s
reigning monarch, and was styled the Countess of Wessex. Her husband had estab-
lished a career in film production before their marriage, and she continued her
daily work at RTH Public Relations as Sophie Wessex.

As the agency’s profile rose, some new business simply dropped into its lap.
Out of the blue, Murray was invited to meet in March 2001 with a sheikh who was
planning a new international sports and leisure resort for Dubai in the United Arab

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

106 Chapter 5

Emirates at the southern end of the Persian Gulf. The sheikh was interested in en-
gaging RJH Public Relations and wanted more information on its capabilities.

Meetings at the Exclusive Dorchester

Murray first sat down with the Arab chief in early March but reached no agreement
on formalizing a business relationship. Following up on Wednesday, March 14,
Sophie—who had not yet met the potential new client—accompanied her partner
to the Dorchester, a legendary London hotel where the sheikh was staying, for fur-
ther discussions.

She and Murray were eager to outline the agency’s capabilities and expressed
strong interest in the project. If RITH Public Relations could win the assignment,
the job promised to pay £20,000 (about $32,000) per month for 2 years.

During the idle chitchat that often accents business meetings as strangers warm
up to each other, the conversation wandered to subjects closer to London than to
Dubai. The incidental topics included British politics, public figures, and Sophie’s
in-laws. On the central matters of the talks, the discussions apparently ended on a
positive note.

The tone turned sour almost immediately. Just days later, the countess discov-
ered that the sheikh was a sham and the resort project was a scam. It was an under-
cover sting operation set up and surreptitiously taped by a reporter for the News of
the World, a tabloid owned by Rupert Murdoch. One of the sting’s goals was to ob-
tain evidence that the countess was trading on her connections to the royal family
for business purposes—a low practice for anyone near the monarchy.

The News of the World had begun its investigation in February 2001 after a re-
sentful account manager at RTH Public Relations carried tales to the newspaper,
alleging business indiscretions by Sophie and other misbehavior by Murray. Be-
fore the March 14 meeting with the countess, the tabloid’s staff had taped earlier
conversations with her partner in which they probed for damaging or embarrassing
revelations.

Damage Control Attempted

Once Sophie learned the real purpose of the Dorchester meeting, RJH attorneys
moved quickly to limit potential damage by pressing legal action against the tale-
telling employee and the News of the World.

The countess also contacted Buckingham Palace and talked with the Queen’s
private secretary and the director of communications for the monarchy. At this
point, nothing had yet appeared in the media. The two palace officials met on
Wednesday, March 21, with leaders of the Press Complaints Council (PCC) to so-
licit advice and explore alternatives.

The PCC is an independent body that investigates complaints from the public
concerning the editorial content of British newspapers and magazines. The PCC
has no contemporary counterpart in the United States. The council examines com-
plaints under the code of practice, a self-regulatory guide that applies to all na-

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

Stakeholders: Media 107

tional and regional newspapers and magazines. The publications’ editors drafted
the code. In a typical year, about 60% of complaints concern questions of accu-
racy, and most of the remainder allege intrusions on privacy.

In the confidential meeting at Buckingham Palace, the PCC executives appar-
ently gave conventional advice: Wait for publication, and then submit a formal
complaint if warranted; or, contact the newspaper promptly, and try to arrange
some accommodation or compromise. The second alternative was chosen.

An Exchange Leads to an Interview

When the palace communications director talked with the tabloid’s editor, the two
agreed on a trade. In exchange for the tapes and a promise to keep material from
the Dorchester meeting out of the newspaper, the tabloid could have an exclusive
interview with the countess if it would permit palace officials to review the story
and headline before publication.

On Thursday, March 22, a reporter for the News of the World sat down with the
Countess of Wessex in Buckingham Palace for an unprecedented interview. With
the palace communications director sitting nearby, Sophie Wessex answered ques-
tions about some of the most private details of her life. She talked about her fertil-
ity, the couple’s desire for children, and rumors concerning her husband’s sexual
orientation.

Before the exclusive interview was published, information on the fake sheikh’s
transcripts—which the News of the World had agreed to suppress—somehow got
into the hands of editors at competing tabloids. When the News of the World ran its
interview under the headline “Sophie: My Edward is NOT gay” on Sunday, April
1, a competing tabloid on the same newsstands carried an account of the conversa-
tions secretly recorded at the Dorchester.

Tape Transcripts Published

One week later, the News of the World broke its promise and devoted its cover and
nine more pages to the taped conversations. The verbatims included comments
from Murray Harkin acknowledging a familiarity with cocaine and suggesting he
knew young men who might be interested in dinner parties.

On the tapes, Sophie’s comments were less surprising though certainly indis-
creet. London’s Sunday Telegraph quoted her as hinting that clients might possibly
get “some kind of additional profile or benefit from being involved with us be-
cause of my situation....”

Her incidental remarks included references to Prime Minister Tony Blair and
his wife that were at times flattering and at other times critical. Similarly, she com-
mented both favorably and unfavorably on other public figures, including her
brother-in-law Charles, the Prince of Wales.

In Great Britain, the royal family is expected to remain completely detached
from politics and partisanship. For this reason, her comments on the national bud-
get and the parties’ leaders represented the most notable neglect of protocol.

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

108 Chapter 5

The Palace Goes Public

As many Britons were poring over the Sunday newspaper accounts of the tapes,

Queen Elizabeth called the Earl and Countess of Wessex to meet with her at Wind-

sor Castle, just outside London. Later in the day, the Buckingham Palace news of-

fice issued two statements—the first for the queen and the other for the countess.
The first said (using the original capitalization):

The Queen has discussed issues arising from this week’s media coverage with The
Earl and Countess of Wessex.

Her Majesty accepts that despite the difficulties of recent days, both the Earl and
Countess understandably want to try to pursue working careers and they have her full
support in doing so. It is not an easy option and they are breaking new ground, but it is
right in this day and age that they should be allowed to do so.

In following careers they are always open to accusations of exploiting their Royal
status in pursuit of their own business interests. Both the Earl and the Countess
vigorously deny that they have deliberately set out to do so. The Queen deplores the
entrapment, subterfuge and innuendo and untruths to which The Earl and Countess
have been subjected in recent days.

The Queen recognizes that there are and always have been real issues around
ensuring, and being seen to ensure, that Royal and business interests do not conflict
where members of the Royal Family pursue their own careers. Ways to address and
avoid such potential conflicts of interest need to be reconsidered in light of this
episode and this will be done over the coming weeks.

Whilst this is undertaken, The Countess of Wessex has suggested, and The Queen
has agreed, that The Countess of Wessex should step aside as Chairman of RJH, as
the issues facing the company are considered.

The statement from Sophie covered much of the same territory. She expressed
both regret at causing embarrassment and appreciation for support she received
from the monarch and from colleagues.

“I believe my overriding duty is to support The Queen and the Monarchy,” her
statement said (original capitalization retained). “I realize fully that I am in a
privileged position, and I am conscious that my conduct must be above reproach.
I am deeply distressed by the carrying out of an entrapment operation on me and
my business but I also much regret my own misjudgement in succumbing to that
subterfuge.”

Resignation Precedes Expulsion

As Buckingham Palace issued its two statements, RJIH Public Relations issued
one of its own, announcing the departure of Murray Harkin and introducing his
successor. It made no reference to the reason for the resignation or the turmoil of
the preceding week.

Three days later, the Institute of Public Relations (IPR), a professional associa-

tionesstoone 165500 membersenotuded thetcountess andderpantnervarincmneed an
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA
9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management
Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

Stakeholders: Media 109

inquiry into Murray’s role in the mess. The IPR is similar to the Public Relations
Society of America.

*“The Institute of Public Relations confirms that it has launched a preliminary in-
quiry into the allegations made against Mr. Murray Harkin in a national newspaper,”
it said. “The IPR has asked Mr. Harkin for a statement of circumstances surrounding
the matters reported in the News of the World. The institute has received a number of
approaches from members concerned that he may have breached the institute’s code
of professional conduct and has brought the profession into disrepute.”

Although the London tabloids and other British media provided generous cov-
erage of Sophie’s indiscretions, the widely respected Economist weekly newspa-
per offered barely a yawn in its edition of April 14, commenting:

“At most, the Sophie tapes bear on the moderately interesting but minor ques-
tion of whether it is possible for amoderately interesting but minor royal to work in
a sensitive career such as public relations without becoming entangled, by acci-
dent or design, in a conflict of interest.”

The IPR was less charitable toward Murray. In October 2001, it expelled him
after he failed to offer any answers in the institute’s inquiry into the circumstances
of the meetings with the fake sheikh.

P
QUESTIONS FOR REFLECTION

1. Sophie Wessex was a public relations professional with 16 years of experi-
ence when she fell for the tabloid newspaper’s sting. What might she have
done to prevent the embarrassment?

2. The communications director at Buckingham Palace struck a deal with the
tabloid newspaper to trade an interview with the countess for the surrepti-
tious tapes. What more favorable terms might he have proposed?

3. What advice would you have given the countess on preparing for the inter-
view with the tabloid?

4. In editorial comment, the Economist asked whether a member of the royal
family could “work in a sensitive career such a public relations without be-
coming entangled ... in a conflict of interest.” What are the risks?

Information for this case was drawn from the following: the British Monarchy’s Web site at http://
www.royal.gov.uk/output/page231.asp; the R¥H Public Relations Web site at http://www.rjhpr.co.uk/
about.htm; Alderson, A. (8 July 2001), “Edward and Sophie giad to remain royal workers,” The Tele-
graph, p. 1; (14 April 2001), “Bagehot: The royal appendix,” The Economist, p. 56; Greenslade, R. (9
April 2001), “A sting in the tale,” The Guardian, p. 1; (7 April 2001), “Inside Sophie’s PR business.”
BBC News, http:/fwww.bbc.co.uk/1/hifuk/1265452.stm; McAllister, A. (23 April 2001), “Cinderella,
career gal,” TIME, p. 8; Reid, T. (3 April 2001), “Royals stung by Brit tabloid’s fake sheik,” The Wash-
ington Post, p. C1; Reid, T. (9 April 2001), “British tabloid prints Sophie’s choice words,” The Washing-
ton Post, p. C2; (11 April 2001), “Sophiec Wessex and Mr. Murray Harkin,” Institute of Public Relations,
press release; Summerskill, B. (8 April 2001), “Fallout of a royal farce,” The Observer, p. 1; and (ac-
cessed 14 August 2003), “What is the PCC?” Press Complaints Commission, hitp://www.pcc.org.uk/
aboutBythtisHtisiing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE

COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in

Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

110 Chapter 5

CASE 19. BISHOPS, PRIESTS, AND REPORTERS:
THE CATHOLIC CHURCH AND MEDIA COVERAGE
OF SEX-ABUSE SCANDALS

The scandals involving how the Catholic hierarchy dealt with priests accused or
suspected of improper sexual behaviors became national news after the Boston
Globe’s Pulitzer Prize-winning January 2002 series reported that Catholic priest
John Geoghan, accused of molesting children in his parishes, had for more than
three decades been shuffled from parish assignment to parish assignment rather
than being turned over to authorities for prosecution. Although there had been
some coverage of the issue in 1985 when the U.S. Conference of Catholic Bishops
adopted policies that were to address how the Church would deal with such trou-
bled priests, renewed media coverage of the issue captured the attention of other
reporters, attorneys, Catholic laity, government officials, and self-reported victims
across the nation and across the world.

After the Globe series began, similar revelations then came from across the
country—bishops in Palm Beach, Lexington, Milwaukee, and New York resigned
after it became known that priests in their dioceses had also been reassigned rather
than turned over to civilian authorities for prosecution. Investigative articles ap-
peared in Dallas and in other Boston newspapers, as well as on ABC and NBC
News, and then appeared in newspapers and broadcast stations across the country
as self-reported victims came forward, pressing suits and seeking to tell their sto-
ries. To help journalists understand developments across the country, The Poynter
Institute for Media Studies hosted an Abuse Tracker on its Web site where
published stories could be posted for referrals.

Since the scandal became public, more than 225 clergy (of the more than
46,000 U.S. priests) have been taken off duty or have resigned, according to the
Associated Press. Six U.S. bishops have resigned in connection with the scandal,
and priests and bishops from Australia, Hong Kong, South Africa, Ireland, Po-
land, and Canada were implicated in either the scandal or cover-ups of sex-abuse
cases. PR Week reported in April 2002 that since 19835, the church had paid an esti-
mated $1 billion to resolve molestation charges against its priests.

Church’s Response to Stories Varies

The Catholic leadership responded to the media stories and lawsuits in numerous
ways, ranging from negotiations to denials to acts of penance. Andrew Walsh,
writing in the fall 2002 Religion in the News, said, “The American bishops are
caught between a Vatican that resists structural change, and a laity and media that
want more accountability.” In an April 2002 article in PRWeek, James Burnett de-
tailed some of the problems with the church’s reaction to the crisis. The church did
not use a single spokesperson, but used a variety of local leaders. Different par-

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

Stakeholders: Media 111

ishes developed and instituted different plans for dealing with past and existing
abuse crimes. Church leaders were often too slow to respond when the allegations
became public, thereby allowing time for media coverage to setthe public agenda.

Some dioceses did make some effort to counter media coverage. The Los An-
geles Archdiocese hired crisis communication specialists Sitrick & Co. to help it
communicate newly adopted policies dealing with sexual offenders. In the summer
of 1997, the Diocese of Dallas, Texas, had hired a public relations counselor to help
it respond when it was ordered to pay damages totaling nearly $120 million for har-
boring a priest who had molested children. The Diocese of Oakland established its
Ministry for Victims of Clergy Sexual Abuse; the chancellor of the diocese, Sister
Barbara Flannery, acted as spokesperson for the diocese during the crisis.

One example of the church’s delayed reactions to intense media coverage: A 76-
page report compiled by the Massachusetts attorney general released in July 2003 re-
ported that at least 789 children and perhaps more than 1,000 were abused by 250
priests and other church workers since 1940; the report was based on a 16-month in-
vestigation that involved the review of 30,000 pages of church documents and 100
hours of grand-jury testimony. A church spokesperson issued a written statement the
afternoon the report was released saying the archdiocese would review the findings
over the next few days “before making any further public response.”

Anvil Publishing reported that Donna Morrisey, spokesperson for the Archdio-
cese of Boston, told a March 20, 2003, meeting of the Boston PRSA that she be-
lieved she had not been kept fully informed about the clergy scandal in Boston.
She said she was only able to admit there had been problems after thousands of
documents became public following a court order to open them. The documents
detailed the abuses and the church’s knowledge of them. She and only one admin-
istrative assistant worked to field up to 300 media calls a day during the crisis.

Lay Catholics reported they felt the church had mishandled the crisis, accord-
ing to results of a New York Times—CBS poll cited in the June 2002 edition of Bap-
tists Today. Only 27% of the Catholics interviewed said the leaders had done a
good job of handling the issue, although some 63% approved of their parish priest.
The poll of 1,172 adults reported that 88% said church leaders should be held re-
sponsible for the way they deal with the problem. A group of laypersons within the
Catholic Church formed an activist group, Voice of the Faithful, to seek reform
within the church.

The Leadership Contemplates Changes

The U.S. Conference of Catholic Bishops did attempt to forge a response to the cri-
sis. The conference assembled in Dallas in June 2002, but PR Week called what en-
sued nothing less than a “communications circus.” More than 700 U.S. and
international journalists and numerous activists arrived to cover the meeting. For
the first time at such a meeting, laypersons were invited to address the bishops. The
bishops released the Charter for the Protection of Children and Young People,

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

112 Chapter 5

which called for local dioceses to form oversight committees to be staffed by laity.
Accused priests were to be treated with “zero tolerance.” Kathleen McChesney, a
former FBI official, was selected to run the office that would audit U.S. dioceses to
determine if they were following the guidelines to prevent abuses.

However, the Vatican did not approve the U.S. plan for intervention. Pope John
Paul II argued that the “zero tolerance” policy did not demonstrate a belief in re-
pentance or forgiveness, and thus he told the U.S. cardinals to reconsider proce-
dures for dealing with priests. Catholic bishops met in Washington in November
2002 to consider how they would adapt their plans to the Vatican’s orders. This
time the conference was more private; Bishop Wilton Gregory, president of the
U.S. Conference of Catholic Bishops, would not agree to media interviews until
after the discussion and vote. (The group did revise its guidelines to comply with
the Vatican’s orders.)

Following the U.S. crisis, the Catholic Church of England and Wales released a
set of public relations guidelines. The approach called for openness and the cre-
ation of a new oversight group, the Church Office for the Protection of Children
and Vulnerable Adults.

A U.S. oversight committee was also formed. It was initially headed by former
Oklahoma Gov. Frank Keating, president of the American Council of Life Insurers.
The committee of laypeople included businesspeople, attorneys, a psychiatrist and
psychologist, and former White Chouse chief of staff Leon E. Panetta. The group
was asked to issue an annual report. However, before such a report could be issued,
the group became involved in its own public controversy. In May, Los Angeles Car-
dinal Roger M. Mahony had led the California bishops to pass a resolution saying
they would not respond to the committee’s surveys that had been designed to assess
the extent of the abuse problem in the church. New York Cardinal Edward M. Egan
told a council of priests that he would not reveal names of accused priests nor how
the cases had been resolved. Keating then gave an interview to the Los Angeles
Times in which he said the bishops were somewhat like “La Cosa Nostra” in their
willingness to cover up wrongdoing. Following that interview, a majority of the
13-person board of laypeople said the comments were inappropriate and that
Keating should resign. In June 2003, he did so, which prompted a renewed concen-
tration of media attention on the Church. After resigning, Keating wrote a June 19
New York Times op-ed piece in which he outlined his views about the church’s fu-
ture. Acknowledging that he was resigning in order to resume working full time and
from frustration over the lack of cooperation from what he called a “small minority
of church leaders,” he went on to say that he was optimistic that the board’s work
would be successful. He wrote a “few opponents of the board have said we went too
far, engaging in what one resistant diocesan newspaper termed a ‘witch hunt.” ”
Keating said a few leaders “turned to their lawyers when they should have looked in
their hearts.” However, he wrote, the responsibility of the board, church leaders, and
laity is to restore “trust in our church. That work continues. With God’s help, it will
succeed in cleansing the church of a vast stain.”

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



A1l rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates.
under U.S. or applicable copyright law.

Stakeholders: Media 113

Coverage Continues

Public disclosures about the crisis continued throughout the summer of 2003, as
bishops in New Hampshire and Arizona revealed they had signed government
agreements indicating there had been some diocese involvement with reassigning
accused priests. On a more positive note, in August 2003, following the resigna-
tion of Boston Archbishop Bernard Law, Sean O’Malley was appointed as arch-
bishop to provide leadership in Boston where the media crisis had begun.
According to the New York Times, one of his first actions was to dismiss the attor-
neys who had been negotiating settlements and to hire an attorney he had worked
with earlier to reach settlements with abuse victims in his former parish. Within
days, he announced the first concrete settlement of $55 million for 542 victims.
The actions were greeted with positive media coverage across the country.

P

QUESTIONS FOR REFLECTION

1. The scandal offers an ongoing example of the powerful interaction of media,
opinion leaders, government, and sources. Identify the priority publics for
the U.S. Catholic Church within this crisis. What would have characterized
effective communication interactions with each?

2. Journalists covering this story often reflected publicly about their struggles
with the ethical and moral ways to report stories involving an organization to
which they and/or many readers were deeply committed. What principles
should guide such coverage?

3. This crisis involved privacy issues involving priests, victims, and settle-
ments. What principles should guide public communications about such
sensitive issues?

4. The Roman Catholic Church is a highly diverse, interational organization. What
does this crisis imply about the need for crisis planning for such organizations?

Information for this case was drawn from numerous press stories about the crisis, including Associated
Press. (13 August 2003), “Files show archdiocese paid $21 million in abuse cases,” The New York Times;
Barnett, D. (18 October 2002), “Vatican rejects U.S. bishops’ sex abuse guidelines,” Agence France
Presse; Burnett, J. (22 April 2002), “Crisis and the cross,” PRWeek, p. 17; Butterfield, F. (24 July 2003),
*“789 children abused by priests since 1940, Massachusetts says,” The New York Times, Chabria, A. (17
June 2002), “Comms circus ensues as Catholic bishops convene,” PRWeek, p. 3; Chabria, A. (1 July
2002), “Church starts long journey to PR redemption in Dallas,” PRWeek, p. 9; Chabria, A. (10 June
2002), “LA archdiocese accused of generating a ‘PR snafu,’ ” PRWeek, p. 2; Chabria, A. (2 September
2002), “New cathedral helps rebuild LA archdiocese’s reputation,” PRWeek, p. 2; DePasquale, R. (23
July 2002), “Archdiocese rebuffs reform group,” AP Online; Editorial. (12 August 2003), “Boston’s ex-
emplary friar,” The New York Times; Goodstein, L. (13 June 2003), “Bishops uneasy on whom to pro-
tect,” The New York Times; Goodstein, L. (16 June 2003), (continued)

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



A1l rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates.
under U.S. or applicable copyright law.

114 Chapter 5

(continued) “Chief of panel on priest abuse will step down,” The New York Times; Goodstein, L.
(11 June 2003), “Louisville archdiocese to pay $25 million abuse settlement,” The New York Times;
Griese, N., (Ed.) (April 2003), “Boston archdiocese spokeswoman: PR was kept in the dark on crisis,”
Crisis Counselor, www.anvilpub.com/cc_april_2003.htm; Hood, J. (13 May 2002), “Media drawn to
church’s abuse-prevention program,” PRWeek, p. 4; Keating, F. (19 June 2003), “Finding hope in my
faith,” The New York Times; Lampman, J. (6 November 2002), “Bishops walk fine line on abuse pol-
icy,” The Christian Science Monitor, p. 3; LeDuff, C. (3 June 2003), “Phoenix bishop admits moving
accused priests,” The New York Times; Lepper, J. (6 May 2002), “US scandal prompts UK church’s PR
drive,” PRWeek, p. 4; Nolan, B. (10 November 2002), “U.S. bishops to vote on revised policy,” (New
Orleans, LA) Times-Picayune, p. 1; Patriot Ledger staff and news services (18 October 2002), “Law-
yer: ‘It’s no surprise’: Felt they were sacrificed, priests hail the decision,” The Patriot Ledger (MA), p.
1; Paulson, M. (27 April 2002), “Law seeks to curb organizing by laity,” Boston Globe, p. Al; Paulson,
M. (17 December 2002), “Vatican: Final OK given to U.S. bishops; child-protection policy,” Boston
Globe, p. A39; Pfeiffer, S., & Carroll, M. (23 July 2002), “Law to reject donations from Voice of the
Faithful,” Boston Globe, p. Al; Religious News Service (June 2002), “Poll shows divide between lay
Catholics, church leaders,” Baptists Today, p. 16; Rezendes, M., & Robinson, W. V. (23 November
2002), “Church tries to block public access to files,” Boston Globe, p. Al; Sims, C. (3 April 2003),
“Boston archdiocese is sued by San Bernardino diocese,” The New York Times; Walsh, A. (Summer
2002), “Bishops up against the wall,” Religion in the News, 5(2), 8-11; Walsh, A. (Fall 2002), “Scan-
dal without end,” and “After the Globe,” Religion in the News, 5(3), 4-7; White, G. (5 June 2002),
“Church may ban future molesters,” The Atlanta Journal-Constitution, p. A3; and Zezima, K. (21 July
2003), “Massachusetts won’t charge church chiefs in sex scandal,” The New York Times. The Poynter
Institute for Media Studies maintained an “Abuse Tracker: A digest of links to media coverage of
clergy abuse” on its Web site at www.poynter.org.

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

Stakeholders: Media 115

CASE 20. BOWLING FOR COLUMBINE STRIKES
AMMUNITION SALES AT KMART CORF.

Public relations practitioners may have become used to e-mailed questions or
phone calls from reporters, and some have faced the glare of video cameras from
“60 Minutes” or “Dateline” television reporters. Imagine, however, being called to
the lobby of corporate headquarters to respond to a request from documentary
filmmaker and social critic Michael Moore to accept the “return” of bullets pur-
chased at a Kmart store that were used in the 1999 Columbine High School shoot-
ings in Littleton, Colorado, bullets that were now lodged in the bodies of students
who survived the assaults.

Kmart public relations practitioners at the corporation’s headquarters in Troy,
Michigan, did indeed have to respond to such a request—and used it as an opportu-
nity to announce a change in corporate marketing strategy that turned what could
have been a dark and painful media image for the retail chain into a strong state-
ment of corporate social responsibility captured in the documentary Bowling for
Columbine.

Prize-Winning Documentary Investigates Gun Violence

Bowling for Columbine, which won the 55th Anniversary Prize at the 2002
Cannes Film Festival and the 2003 Oscar for documentaries, was directed by Mi-
chael Moore. Moore is well known for his first documentary, the 1989 Roger &
Me, in which he attempted to question the CEO of General Motors, Roger Smith,
about the closing of a GM plant in Flint, Michigan, and for other books and film
projects that focus on American corporate and political policies Moore finds un-
acceptable.

The Bowling documentary focuses on gun violence and fear in America. It in-
cludes investigations into the shooting of a child by a child in Flint, Michigan, an
interview with National Rifle Association (NRA) president Charlton Heston, and
gun sales and use in Canada. The emotional climax of the documentary, however,
may lie in the two visits Moore makes to Kmart corporate headquarters with the
students. The ammunition used by the teenage killers at the high school had been
purchased at Kmart.

Film critic Roger Ebert described the documentary’s scene this way: “The mo-
ment comes at the conclusion of one of the public psychodramas he has become
expert in staging, in which he dramatizes evildoing (as defined by Moore) in the
way calculated to maximize the embarrassment of the evildoer.”

The first visit to the headquarters was brief. A public relations official met with
the three. Then, Moore and the young students are shown shopping in a Kmart
store where the teens purchase many rounds of ammunition to remove them from
the store.

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates. All rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

under U.S. or applicable copyright law.

116 Chapter 5

The second visit to headquarters was quite different. That time, a corporate
spokesperson announced that Kmart will phase out the sale of ammunition over
the next 90 days. The cancellation of ammunition sales was to be completed within
3 months as stocks were depleted. Company officials made the announcement in
June 2001 at a press conference following a 4-hour meeting of executives, Moore,
and the students. Moore said, “I’m totally, totally stunned by the response from
Kmart today.”

Company spokesperson Julie Fracker told the Associated Press that the aboli-
tion of sale of guns and ammunition was based on marketing concerns and had
been under review prior to the filmmaker’s visit. “Obviously, we consider our-
selves a socially conscious business, but this was a business decision made in the
best interests of the company,” she said.

Moore said he got the surprise of his life when Kmart officials announced they
would quit selling handgun ammunition. Moore told the Sacramento Bee: “It
stunned me. You can see it in the film. I'm so used to rejection.”

The president and CEO of National Shooting Sports Foundation commented on
the decision for the Associated Press, saying: “It is both unfortunate and inappro-
priate that Mr. Moore has used media scare tactics to strong arm Kmart into mak-
ing this decision. All Americans are deeply concerned about the issue of school
violence, but to blame a retailer who sells ammunition for causing these tragedies
is intellectually lazy and dishonest.”

(The documentary came at a time of economic crisis for the chain. Kmart Corp.
became the largest U.S. retailer ever to seek bankruptcy protection in January
2002 when it filed for Chapter 11 reorganization. The reorganization strategy in-
cluded closing more than 320 stores and one distribution center. The corporation
emerged from bankruptcy in spring 2003.)

Previous Lawsuits Targeted Gun Sales at Kmart

Moore was not the first celebrity to focus attention on Kmart’s gun and ammuni-
tion sales. Before the filming of the documentary, celebrity spokesperson Rosie
O’Donnell had resigned from her representation of Kmart in protest of its gun
and ammunition sales. Activist groups had protested sales at Kmart and other
large retailers.

Kmart had faced increasing costs for insurance against liabilities for workers’
compensation plans and for gun sales. In 2001, Kmart was ordered to pay $1.5 mil-
lion in compensation and another $1.5 million in punitive damages to the parents
of a Park City, Utah, man who had purchased a 12-gauge shotgun, which he used
the next day to commit suicide. The gun was sold by a 17-year-old salesperson
who the store’s ex-security officer testified had never signed a gun-sales training
manual indicating he had read it.

In 1993 Kmart had been ordered to pay $12.5 million in damages to a women
left a quadriplegic after being shot by her former boyfriend with a .22-caliber rifle

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



A1l rights reserved. May not be reproduced in any form without permission from the publisher, except fair uses permitted

Copyright © 2005. Lawrence Erlbaum Associates.
under U.S. or applicable copyright law.

Stakeholders: Media 117

he bought at a Kmart in West Palm Beach, Florida. The ex-boyfriend was report-
edly so intoxicated when he purchased the rifle that he could not legibly complete
the federal firearms form required by law, and the Kmart clerk completed the form
for him, Business Week reported. The corporation appealed the ruling.

P

QUESTIONS FOR REFLECTION

1. How may an organization or individual prepare for hostile media inquiries
or “ambush” interviews? Conversely, how may an organization or individ-
ual benefit from speaking out on issues brought onto the public’s agenda by
news coverage?

2. Documentaries and film offer a depth of coverage unlike that found in most
media. Are there special practices that should be used in this type of media
relations?

3. How should corporations respond when faced with liability lawsuits? What
responsibilities do organizations assume when they manufacture or sell
products that require due care in use?

Information for this case was drawn from Associated Press (2 July 2001),"Kmart pulls handgun ammo
from shelves,” ESPN.com; Ebert, R. (7 September 2002), “Moore hits corporate target in ‘Colum-
bine,’ ” Chicago Sun-Times, p. 22; Hunt, S. (14 September 2001), “Federal jury tells Kmart to pay an-
other $1.5 million,” The Sailt Lake Tribune, www.sltrib.com; Merrick, A. (22 January 2002), “Kmart
lays out plans to trim its size, boost efficiency, in bankruptcy filing,” The Wall Street Journal,
WSJ.com; Kmart Corp.(14 January 2003), “Kmart received commitment for $2 billion in exit financ-
ing as company prepares to emerge from Chapter 11,” PR Newswire; Reid, D. (25 October 2002),
“‘I’'m trying to connect the dots between the local violence and the global violence,’ says director Mi-
chael Moore of his new film, ‘Bowling for Columbine.” ” Sacramento Bee, accessed at
www.bowlingforcolumbine.com/reviews/2002-10-25-sacra.php. More information about the docu-
mentary is also available at that Web site.

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 10/4/2012 1:15 PM via STATE
COLLEGE OF FLORIDA, MANATEE-SARASOTA

9781410611208 ; Lamb, Larry F., McKee, Kathy Brittain.; Applied Public Relations : Cases in
Stakeholder Management

Account: macc



